Jos huudat, kuuleeko kukaan?

Kuunteleminen ja vuorovaikutustaidot – aina lopulta päädymme niihin, oli sitten kyse melkeinpä mistä vaan. Me ihmiset selkeästi kaipaamme tulla kuulluksi ja hyvät vuorovaikutustaidot edesauttavat viestin ymmärrettävyyttä, mutta antaa myös pohjan kaksisuuntaista kommunikaation syntymiselle, jossa on sijaa sekä kuuntelulle että itsensä ilmaisulle. 

Jokainen joka on elänyt jonkinlaisessa ihmissuhteessa, on törmännyt vuorovaikutuksen merkitykseen, oli suhde sitten parisuhde, ystävyyssuhde tai vaikkapa joukkueen sisällä toimiva tiimi. Joukkueeksi voidaan lukea myös työyhteisöt. Yhteiset arvot, tavoitteet ja pelisäännöt tarvitaan, niin joukkueen kuin työyhteisön eteenpäinviemiseksi ja hyvät vuorovaikutustaidot ovat ehto onnistumiselle. 

Hyvät vuorovaikutustaidot työyhteisössä luodaan kulttuurissa. Johdon tulee asettaa tavoitteita ja linjauksia toimintatavoille, mutta avoimen kulttuurin yhteisössä jokaisella tulisi olla mahdollisuus tulla kuulluksi ja tuoda myös omia kehitysehdotuksia käsiteltäväksi. 

Tutkimukset ovat osoittaneet, että johtajien aktiivinen kuunteleminen liittyy myönteisesti työhyvinvointiin. On löydetty suora yhteys siihen, että johdon kyky kuunnella, vaikuttaa suoraan työntekijän kokemukseen oikeudenmukaisuudesta ja toimivasta organisaatiosta. 

Lähimmällä esihenkilöllä on ensisijainen vastuu siitä, että arjen vuorovaikutustilanteet ovat avoimia ja rakentavia. Tiimipalavereissa tulisi olla aika ja paikka käydä läpi ajankohtaisia asioita, jossa jokaisella on mahdollisuus nostaa niin epäkohtia kuin onnistumisia koko tiimin tietoisuuteen.

Kuitenkin lopulta organisaation johto on päävastuussa siitä, että kuulemiseen on luotu menetelmiä, joka edesauttaa kommunikointia. Kuten sanottu, kaikki lähtee kulttuurista. Kuinka helposti lähestyttävä johto yrityksessä on? onko yrityksessä tapana järjestää työpajoja, workshoppeja jossa kerätään yhteen ideoita ja faktaa eri yksiköistä strategian tai toimenpide suunnittelujen tueksi? Pidetäänkö teillä säännöllisiä kehityskeskustelua? Kerätäänkö teillä säännöllisesti palautetta? Jos nämä edellä mainitut toteutuu tavalla tai toisella, ollaan jo oikealla tiellä.

Kuitenkin… työntekijä tuntee itsensä kuulluksi vasta, kun hän kokee, että hänen tuomansa viesti on otettu huomioon ja sen vaikutukset näkyy päätöksenteossa. Tässä päästään kaksisuuntaiseen kommunikaatioon. Parhaimmillaan lopputulemana on avoin ja läpinäkyvä kommunikaatiokulttuuri, jossa tiedot ja päätökset jaetaan selkeästi niin, että jokainen ymmärtää päätöksenteon takana olevat perusteet. Tällainen tapa luo luottoa organisaatioon ja sitouttaa koko henkilöstön päätöksiin. 

Jokainen voi kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ja yksi ehkä tärkein askel on kuuntelu. Aloita testaamalla, millainen kuuntelija sinä olet?

TESTI

Millainen kuuntelija olet?

Seuraavalla Burley-Allenin kyselylomakkeella voit arvioida, millainen kuuntelija olet.

Ohje:

Valitse omia kuuntelutottumuksiasi parhaiten kuvaava vastaus jokaiseen väittämään. Rastita vain yksi valinta väittämää kohti.

Kuuntelutaito ja asenteetmelkein ainauseinsilloin tällöinen juuri koskaan
1.     Suljen korvani niiltä, jotka kertovat jotakin sellaista, mitä en halua kuulla tai mistä en ole samaa mieltä.    
2.     Keskityn siihen, mitä sanotaan, vaikka asia ei minuna kiinnostaisikaan.    
3.     Ennen kuin puhuja lopettaa, oletan tietäväni, mitä puhuja sanoo, ja lakkaan kuuntelemasta.    
4.     Kuuntelen mieluummin erillisiä faktoja kuin asiaa kokonaisuutena.    
5.     Kuuntelen toisen näkökulmaa, vaikka se olisikin erilainen kuin omani.    
6.     Opin jokaiselta tapaamaltani ihmiseltä jotakin, vaikka vain vähänkin.    
7.     Otan selvää, mitä minulle tuntemattomat kommunikaatiossa käytetyt sanat tarkoittavat.    
8.     Kiistän ja kumoan mielessäni puhujan mielipiteet jo puheensa aikana.    
9.     Annan ulospäin sen vaikutelman, että kuuntelen aktiivisesti, vaikka en kuunnellutkaan.    
10.  Harrastan päiväunelmointia samalla kuin toinen puhuu.    
11.  Kuuntelen sanomaa kokonaisuutena eli seuraan, mitä puhuja sanoo verbaalisesti ja elekielellä.    
12.  Otan huomioon sen, että sanat eivät aina tarkoita samaa kaikille ihmisille.    
13.  Kuuntelen sitä, minkä haluankin kuulla ja jätän epämiellyttävän osan viestistä kuuntelematta.    
Kuuntelutaito ja asenteetmelkein ainauseinsilloin tällöinen juuri koskaan
14.  Katson silmiin minulle puhuvaa.    
15.  Keskityn mieluummin siihen, mitä puhuja tarkoittaa, kuin siihen, miltä hän näyttää.    
16.  Tiedän, mitkä sanat ja sanonnat saavat tunnepuoleni heräämään.    
17.  Ajattelen, mitä haluan saavuttaa kommunikoimalla.    
18.  Odotan otollista hetkeä sanoakseni, mitä haluan sanoa.    
19.  Ajattelen sitä, miten toinen reagoi sanomaani.    
20.  Pohdin, mikä olisi paras tapa kommunikoida: kirjoittamalla, puhumalla, puhelimella, ilmoitustaulun välityksellä ja niin edelleen.    
21.  Ajattelen, millaisen ihmisen kanssa keskustelen (huolestuneen, vihamielisen, epäkiinnostuneen, kiireisen, ujon itsepäisen, kärsimättömän ja niin edelleen).    
22.  Keskeytän puhujan hänen vielä puhuessaan.    
23.  Ajattelen: ”Oletan, että hän saattaa tietää tämän”    
24.  Annan puhujan ilmaista negatiivisetkin tunteensa minua kohtaan enkä siirry puolustuskannalle.    
25.  Harjoittelen säännöllisesti kehittääkseni kuuntelutaitoani.    
26.  Kirjoitan aina tarvittaessa muistiinpanoja, jotta muistaisin asiat paremmin.    
27.  Ulkopuoliset äänet häiritsevät kuuntelemistani.    
28.  Kuuntelen puhujaa arvioimatta tai kritisoimatta häntä.    
29.  Muotoilen uudelleen ohjeita ja viestejäni ollakseni varma, että ymmärsin ne oikein.    
30.  Muotoilen mielessäni omin sanoin sen, mitä uskon puhujan tuntevan.    

Pisteytysohje:

Ympyröi alla olevasta taulukosta numero, joka vastaa valitsemaasi kohtaa kyselylomakkeella. Laske ympyröidyt numerot yhteen saadaksesi kokonaispistemäärän.

KOHTAmelkein ainauseinsilloin tällöinen juuri koskaanKOHTAmelkein ainausein silloin tällöinen juuri koskaan
1.123416.4321
2.432117.4321
3.123418.4321
4.432119.4321
5.432120.4321
6.432121.4321
7.432122.1234
8.123423.1234
9.123424.4321
10.123425.4321
11.432126.4321
12.432127.1234
13.123428.4321
14.432129.4321
15.432130.4321

Yhteensä:__________________

Pistemäärä:

105-120 p.  = huippukuuntelija

89-104 p.    = keskimääräistä parempi kuuntelija

73-88 p.      = keskivertokuuntelija

57- 72 p.     = kohtalainen kuuntelija

Mikäli sinulla on aikaa ja halua, voit katsella valintojasi uudelleen ja havaita kuuntelukäyttäytymiseen liittyviä asioita, joihin haluat tarttua ja joita haluat parantaa. 

Kirjoita lopuksi mitä voisit tehdä parantaaksesi valitsemaasi 

kommunikaatiokäyttäytymiseen tai –asenteisiin liittyvää seikkaa. Kirjoita edes yksi asia!

  1. _______________________________________
  1. _______________________________________
  1. _______________________________________

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *