Työntekokin on taitolaji

Useasti puhutaan työhyvinvoinnista ja yrityksen sekä esihenkilöiden vastuusta sen toteuttamisessa. Tämä onkin erittäin tärkeä keskustelun aihe, koska monessa työpaikassa on vielä paljon tehtävää työhyvinvoinnin parantamiseksi. Valitettavan harvoin kuitenkin törmää keskustelun aloituksiin, joissa mietinnän kohteena onkin se kuinka me työntekijät voimme omalla toiminnallamme vaikuttaa  työpaikan ilmapiiriin, ja tätä kautta työhyvinvointiin sekä lopulta yrityksen menestymiseen.

Uskon, että me jokainen pystymme vaikuttamaan sekä omaan fiilikseemme, työmme jälkeen, tavoitteiden täyttymiseen ja tätä kautta siihen mitä yritykselle jää viivan alle. Näitä työntekijän työntekotaitoja kutsutaan alaistaidoiksi. Ja jos alais- eli työntekijätaidot ovat puutteelliset niin se heijastuu koko työyhteisöön.

Itse käytän mielelläni sanaa alaistaidot – vaikka tiedänkin että tätä termiä on paljon kritisoitu sen vanhanaikaisen hierarkisuuden vuoksi. Mutta puhutaan sitten alais- tai työntekijätaidoista niin minusta alaistaidot ovat osa ammattitaitoani. Ylpeästi työhaastatteluissa kerron omaavani hyvät alaistaidot joiden kautta voin ja pystyn positiivisella asenteella tekemään oman osuuteni yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Tässä kohtaa tiedän olevani etuoikeutettu, koska olen pystynyt käymään avointa keskustelua näistä taidoista monen esimieheni kanssa – ja näiden keskustelujen pohjalta pystynyt kehittämään itseäni eteenpäin myös näiden taitojen osalta.

Yleisemmällä tasolla alaistaitoihin liitettyjä asioita ovat mm. oikea asenne työn tekemiseen, ammattitaito ja sen käyttäminen oikein, vastuun kantaminen omasta työstään sekä luottamus muita työntekijöitä sekä johtoa kohtaan. Mutta miksi alaistaidot nyt sitten muka ovat niin tärkeät?

Karrikoidusti sanottuna: mikään yritys ei menesty ilman hyviä ja päteviä työntekijöitä ja hyvän työntekijän tunnistaa hyvistä alaistaidoista.

Aika kovaa puhetta, eikö vain? Totta on kuitenkin se, että ilman alaistaitoja työn tekeminen voi olla päämäärätöntä sähläämistä tai työn tekeminen voi kohdistua täysin vääriin asioihin. Pahimmillaan huonoilla alaistaidoilla varustettu ihminen voi olla se työpaikan ”mätä omena”, joka mädättää myös muiden asennetta ja työn tekemistä.

Alaistaitojen kehittäminen on pääsääntöisesti työntekijän vastuulla, mutta vastuuta näiden taitojen kehittämisessä on toki myös työnantajalla ja johdolla. Johdon vastuulla on viestiä työntekijöille selkeästi liiketoiminnan eli työnteon tavoitteet sekä syyt miksi juuri nämä asiat on nostettu keskiöön. Avoin ja johdonmukainen keskustelu on kaiken a ja o. Johdon tehtävänä on myös arvostaa työntekijöitä ja heidän tekemistään niin, että he kokevat työnsä mielekkääksi. Motivoituminen ja sitoutuminen kun tapahtuu sen kautta, että ymmärtää oman arvonsa ja tekemisiensä merkityksen myös isossa kokonaisuudessa.

Ja en siis nyt tarkoita, että meidän pitäisi olla hiljaa jos/kun vastaan tulee epäoikeudenmukaisuutta, suoraa vääryyttä tai muita työelämän haastavia tilanteita. Hyviin alaistaitoihin ja ammattimaisuuteen kuuluu myös ongelmiin puuttuminen ja asioiden kyseenalaistaminen, mutta fiksusti keskustellen. Avoimuus, rehellisyys ja johdonmukaisuus kun ovat myös työntekijän tärkeimpiä ominaisuuksia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *